Dick-Paul, Leon en Mikolaj op reis door Zuid-Oost Azië!

Goodbye Thailand, Hello Malaysia

Sinds zondag zijn we in Maleisie. Vanuit Krabi hebben we een lange tocht in een echt verschrikkelijk krappe bus met een veel te hard snurkende buitenlander naast onseen barre tocht achter de rug. Wat een verschil zeg als je vanuit Thailand, Maleisie binnenrijdt. Maleisie is veel meer gestructureerd en oogt ook veel netter. De eerste indrukken zijn dus erg goed.

Onze eerste verblijfplaats in Maleisie is het eiland Penang. Een groot eiland aan de westkust van Maleisie. Penang staat bekend om zijn rijke koloniale geschiedenis. Penang is ontdekt door de engelsen en zij hebben hier veel van hun cultuur achter gelaten. Wij verblijven de komende dagen in de stad Georgetown. Aangekomen in Georgetown moesten we eerst op zoek naar een geschikt hostel. In de lonely planet hadden we een geschikt hostel gevonden en daar zijn we gelijk naar toegelopen. Wat een luguber hostel was dat zeg, maar voor 3 euro hebben we de gok gewaagd en verblijven we hier onze eerste nacht. Hostel geregeld, de volgende stap is eten!!! Maleisie staat bekend om zijn hawker stalls. Dat zijn een aantal voedstelstalletjes bij elkaar met een paar stoelen en tafels. Het zijn zegmaar allemaal kleine restaurantjes waar je wat kan bestellen en vervolgens brengen ze het naar je tafel. Wat opvalt is dat je bijna geen toeristen hier ziet eten, maar alleenlocals, waarombegrijpen we niet.Het eten is echt perfect, de diversiteitenorm om nog maar niet te spreken over de vruchtensapjes die ze langsbrengen :)

De eerste nacht hebben we overleeft. We hebben gelijk maar besloten om te verhuizen naar een hotel, want het hostel was echt te luguber haha, beetje hippie hostel was het. Na een nieuw hotel gevonden te hebben zijn we begonnen aan een stadswandeling. In de lonely planet stond een goede stadswandeling die ons langs de meest bezienswaardige punten van de stad leidt. Georgetown is echt een leuke stad, zoveel verschillende culturen en bouwstijlen en daarnaast ook nog eens de invloeden van de koloniale tijd. Na de stadswandeling hebben we het openbaar vervoer gepakt naar het grootste chinese tempelcomplex in Maleisie. Hier staat de Kek lok si pagode. Beetje jammer dat de pagode en reusachtige budha in de stijgers stonden voor renovatie :(

's avonds hebben we weer heerlijk gegeten bij de hawker stalls en vervolgens zijn we naar de bioscoop gegaan. De bioscoop was in een enorm winkelcentrum, wat hebben die aziaten toch met die enorme winkelcentra's? We hebben heerlijk Batman: The dark knight gekeken. Toen de bios afgelopen was moesten we nog naar ons hotel lopen. Een wandeling van 15 minuten door donkere afgelegen straten, we hadden niet echt een veilig gevoel op straat. Om de honderd meter lag wel een zwerver te slapen en ook hebben we zwervers uit grote afvalcontainers zien eten, een niet zo'n prettig gezicht.

De volgende dag zijn we naar de botanische tuinen van Penang geweest. Dat is een prachtig complex tussen de bergen waar een grote diversiteit van bomen en planten valt te zien, belangrijker is dat het park bekend staat om de apies die hier los rondlopen. Aangekomen in het park hebben we gelijk een aantal zakjes met noten gekocht. De apen kwamen deze gewoon uit de hand eten. Uiteraard heeft een der brutale apen een heel zakje nootjes gejat van ons. Hierna zijn we nog even naar een lekker strandte BatuFerringhigegaan om wat te ontspannen voor onze volgende trip richting Cameron Higlands.