Dick-Paul, Leon en Mikolaj op reis door Zuid-Oost Azië!

Big City Life

Hallo vrienden en familie,

Na onze avonturen op de Perhentian eilands zijn we onze tocht begonnenrichting de hoofdstad van Maleisie (Kuala Lumpur). Om de reis zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben we besloten voor een nacht te verblijven in Kota Bahru. Kota Bahru is een stad in het noorden van Maleisie dichtbij de grens van Thailand.De reis is prima verlopen, eerst weer een enerverende tocht met een speedboat en vervolgens hebben we met veel onderhandelen een taxi te pakken gekregen richting Kota Bahru. Tijdens het onderhandelen hebben we net zoals de heren op onderstaande foto een potje dammen gespeeld

Kota Bahru is hoofdzakelijk een stad waar alleen Moslims wonen en waar voor de rest weinig bezienswaardigheden zijn. Na aankomst hebben we eerst westers gegeten in de Pizza Hut. Later in de middag zijn we door de stad gaan wandelen richting het cultureel centrum, hier worden iedere dag Maleise traditionele spellen gespeeld. Natuurlijk kwamen wij aan toen alles afgelopen was en begon ook nog eens een heerlijke Monsoen regen van een half uur

Frown

's Avonds zijn we lekker gaan eten bij Maleise voedstelstalletjes op een grote markt. Hier hebben we een aantal van de Maleise specialiteiten verorberd. Waaronder Nasi Goreng daging Masak Merah. Dit gerecht zullen we zeker vaker gaan bestellen

Laughing

Verder hebben we nog wat door de stad gelopen en wat winkeltjes bekeken. Het leuke hier is dat we geen westerlingen en dat wanneerwe winkelsinlopen en wat vragen aan Maleisiers ze allemaal spontaan moeten lachen, erg leuk allemaal. Deze ervaringen hebben ons beeld van moslims echt drastisch veranderd.

Vrijdagochtend zijn we vroeg opgestaan om de bus naar Kuala Lumpur te nemen. Deze bustocht van een kleine 10 uur verliep soepel. De busrit bracht ons langs de Cameron Highlands en de jungle tot we in de verte de Petronas Towers en de KL Tower konden aanschouwen.Na afgezet te zijn op een busstation, konden we eindelijk weer na Bangkok het stadsleven weer aanschouwen. Wat is het toch lekker om na zo'n lange tijd weer in een stad te komen. Gelukkig was het busstation dichtbij de Skytrain (Monorail), zodat we binnen no time in het centrum stonden. Na een tijd alle hostels langsgelopen te hebben we besloten we toch naar het eerst hostel te gaan waar we langs zijn gelopen. Dit is echt het meest schone hostels waar we tot nu toe zijn in geweest en met mooi Samsung LCD schermpjes waar op 10 verschilende zenders de olymipische spelen live worden uitgezonden.

De eerste dag in Kuala Lumpur zijn we redelijk vroeg opgestaan om een van de gratis tickets te bemachtigen voor de skybridge die tussen de twee Petronas Towers loopt. Dit 452 meter hoge gebouw, was ooit het hoogste gebouw van de wereld, maar is nog welhet hoogste twin towersgebouw. Natuurlijk waren we net vijf minuten te laat voor de gratis tickets dus zullen we het de volgende dag weer moeten proberen. Gelukkig was de wandeling niet voor niets want bij de Petronas Towers zit de shopping Mall (Suria Mall in KLCC)met allerlei dure merken. Na hier lekker gegeten te hebben besloten we wandeling te doen door de koloniale wijk en Little India. Deze tocht bracht ons langs de mooiste moskee van KL (Masjied Jamek) en langs Merdeka Square. We hebben ook nog een dik uur gezocht naar het nationaal museum en wat blijkt nadat we hem gevonden te hebben.... gesloten voor onbepaalde tijd

Yell

Hierna zijn we naar de grootste Shopping Mall van ZO Azie (Berjaya Times Square) gegaan. Het is echt niet te geloven hoeveel winkels zich er in deze Mall bevinden. Waarschijnlijk gewoon net zoveel winkels als in heel Zuid Holland

Wink
. Zelfs wij mannen vinden winkelen hier leuk,waarom hebben we dit niet in Nederland? Je zult het niet geloven maar zij hebben hier niet een zo'n grote Mall in KL, er zijn er gewoon tientallen en je zult het niet geloven, maar iedere Mall zit helemaal vol met mensen die hier aan het winkelen zijn. KL is een stad met een kleine 2 miljoen, volgens mij is iedereen hier gewoon winkel verslaafd. We hebben 's avonds lekker in de Mall gegeten en natuurlijk weer een filmpje meegepikt in de Bios.

De avond zijn we uitgaan in de meest hippe tent van Maleisie (Zouk). Hierhebben we om 12:00 uur Mikolaj's verjaardag gevierd. Na sluitingstijd hebben we buiten rondgehangen met de Maleise jeugd, was echt super gezelig. Op de terugweg hebben we ook nog heerlijk gegeten bij de MAC. Alle fast food ketens in KL zijn namelijk 24 jam (Maleise woord voor uur).

Zondag was voor ons echt een katerdag. Heerlijk rondhangen bij de TV en de olympische spelen volgen. Af en toe naar buiten om wat lekkers te eten en te drinken.

Maandagochtend moesten we vroeg op staan om ditmaal wel de tickets voor de Petronas Towers te bemachtigen. Gelukkig waren we op tijd en na drie kwartier in de rij te hebben gestaan hadden we tickets. 's Middags om vijf mogen we omhoog. Om de tijd te doden zijn we lekker door de stad gaan wandelen en door de vele Shopping Malls. Ook hebben we 's middags de Batu Caves bezocht.Na het belopen van 270 treden kom je in de Batu Caves. Deze hindoestaanse grottenbevinden zich op een kleine afstand van KL. De grot is gigantisch groot en wordt bewoond door aapjes die we natuurlijk weer nootjes hebbengevoerd.

Om vijf uur mochten we dan eindelijk omhoog. Binnen no time (kleine 30 sec)bracht de lift ons 41 verdiepingen omhoog. De brug tussen de beide Towers ligt op 170 meter hoogte. Vanaf de brug heb je een prachtig uitzicht over de stad.

Na deze hoogte hadden DP en Leon nog wel zin om naar de KL Tower (derde hoogste communicatietoren van de wereld) te gaan, Mikolaj had zijn portie hoogte voor de dag wel gehad en besloot naar de kamer te gaan. Wij hadden geluk, dat we op zo'n mooie tijd richting de KL tower gingen, want het begon net te schemeren. Dat betekent dat we de stad nog in het licht en in het donker kunnen zien. De KL tower is 421 meter hoog en het uitkijkpunt isop eenhoogte van 276 meter. Vanaf dit puntkun je de stad nog veel beter zien, dan vanaf de Petronas Towers.

's Avonds hebben we nog lekker een filmpje gepikt in de bios en zijn we op tijd gaan slapen, omdat we de volgende dag zullen afreizen naar de Jungle van Taman Negara.