Dick-Paul, Leon en Mikolaj op reis door Zuid-Oost Azië!

Spothopping

De laatste week hebben we weinig tijd gehad om onze verhalen hier te plaatsen. We hebben heel veel gereisd en we waren maar kort op de plekker waar we waren. Maar nu zitten we in Pukhet (strandplaats) en het regent dus er is volop tijd om onze avonturen weer te plaatsen:

Na KL als tussenstop te hebben gebruikt zijn we naar de koloniale wereld-erfgoed-plaats Melakka gegaan. Niet lang na aankomst werden we door een oud mannetje naar zijn hotel gelokt, niet ver uit het centrum vandaan. Het was er schoon en er was warm water, wat wil een mens nog meer? Na ons zelf te hebben geinstalleerd zijn we de stad een beetje gaan verkennen. We zijn Chinatown in gegaan (iedere zich zelf respecterende plaats in Maleisie heeft een Chinatown) wat een gezellige boel was. Veel chinezen hadden zich verzameld op een plein waar de Olympische Spelen getoond werden op een groot scherm, overal waren kraampjes met eten, souvenirs en andere handelswaren.

Na een goede nachtrust (behalve voor Mikolaj, die kon niet slapen) zijn we cultureel gaan doen. Melakka is ooit een Nederlandsche nederzetting geweest en daar zijn nog sporen van te vinden. We zijn bij het Stadthuys geweest, wat het oudste nederlandse gebouw in zuid-oos-azie schijnt te zijn. Uiteraard hebben we wat tempeltjes bezocht, onder andere een chinese. Hier werden Leon en DP bijna een uur aan de praat gehouden over de levensvisies en levenswijzen van een oude man. Het kwam er een beetje op neer dat ons westerse denken niet goed is voor de geestelijke balans, maarja daar mag een ieder mee doen wat ie er mee wil doen..

Nadat we uitgecultuurd waren zijn we vertrokken naar Mersing, dit is een havenplaatsje waar de veerboot naar Pulau Tioman vertrekt. Tioman is weer een tropisch eiland waar je vooral naartoe moet gaan als je wilt gaan duiken, schijnt prachtig te zijn. Wij hebben alleen niet zoveel geld om te duiken, dus zijn we gewoon lekker op strand gaan zitten. De eerste dag zaten we echter op het verkeerde gedeelte van het strand, want als je even wilde gaan zwemmen moest je eerst dit overwinnen :

Geloof ons, dat loopt niet lekker op je blote voeten! Later bleek dat je een paar honderd meter naar links een prachtig stuk zandstrand had met een gezellig bounty-barretje waar de hele dag eten en drinken gehaald kon worden. Dat was uiteraard voor de volgende dag onze locatie! De hele dag lekker zonnen met een muziekje en zelfs een klein stukje snorkelen met een gehuurd snorkelsetje inspireerde ons om deze perfecte dag nog perfecter te maken!

We gingen vissen! Leon regelde met zijn intussen geslepen onderhandelkunsten een vissersbootje met hengels en bootman. Om de prijs nog iets lager te maken vonden we een extra persoon om de kosten mee te delen. Een hele aardige gozer uit de UK ging met ons mee de zee op. Een paar kilometer uit de kust ging de motor uit, wat een geweldige stilte was daar op zee! We pakten onze hengels en deden stukjes inktvis als aas aan onze haken. Het was daar erg diep, want het duurde echt lang voor ons aas de bodem vond! Na bijna een uur gezeten te hebben was Mikolaj de eerste die een vis ving! Niet veel langer ving DP er twee tegelijk (meerdere haken aan de lijn). De gevangen vissen werden bewaard, zodat ze 's avonds op de bbq gegooid konden worden, ze waren nog lekker ook!

De volgende dag vertrok het weer een beetje dus besloten we verder te reizen naar Johor Bahru. Dit is een plaats waar iedereen doorgaans vandaan gaat om Singapore in te gaan. Na een niet heel uitgebreide grenscontrole konden we op zoek naar een kamer. Het was al rond 12 uur 's nachts, dus we waren er wel aan toe. Het kon ons niet veel meer schelen en dat hebben we geweten ook. Er was nog plek op het dak van een backpackers lodge, waar gewoon een paar matrassen voor ons op de grond werden gelegd. Het was ter bescherming van de regen wel gedeeltelijk overdekt, maar verder kon het lekker doortochten.

Eenmaal fris en fruitig besloten we de Arab-street eens te gaan verkennen. Niet heel veel bijzonders, afgezien van de honderden borden waar op staat wat je wel en niet mag doen (kauwgom eten: verboden en 250E boete, op muurtje zitten: verboden en 100E boete, peuk op straat gooien: verboden en 200E boete etc. etc.) Dit is overigens in heel Singapore zo. Halverwege rustte we even uit in een thee-cafe en opeens werden we gevraagd mee te doen aan een interview voor de televisie (TV5 in Singapore) We stemden hier uiteraard mee in! Het ging over welk eten we het lekkerst vonden en waarom. Niet heel boeiend verder, maar toch leuk dat ze ons kozen!

's avonds gingen we weer lekker slenteren door de straten en we besloten wat biertjes te halen en op te drinken aan de rivier die Singapore doorkruist. Het was een leuke avond, maar nog lang niet af bleek! We besloten opeens naar de Ministry of Sound te gaan (een luxe club) Dit was uiteraard een spetterend feest, maar de volgende dag kwamen we er achter dat de avond zijn tol vroeg en hebben we niet veel meer gedaan dan een biosje pakken en wat eten (wat trouwens wel erg lekker was!

Na bijgekomen te zijn kwam in de nacht Sip aan! De jongen had een lange vermoeiende reis achter de rug, maar had uiteraard nog energie om tot 7 uur 's ochtends een paar welkomsdrankjes te drinken met ons! Sip moest erg wennen aan alle Aziatische mensen, het zijn er ook zoveel! Nadat we Sip Singapore een beetje hebben laten zien zijn we weer terug gegaan naar KL, Maleisie. Eigenlijk zouden we naar Mount Kinabalu gaan, maar door het slechte weer zijn we van plan veranderd. Het is een beetje link om die berg te beklimmen als deze door de regen in een glijbaan veranderd.

KL was weer slechts een tussenstop, want we gingen weer naar Bangkok! Deze keer met de trein! Alleen besloot Leon een kleine de-tour te nemen, door met de bus te gaan, want dan zou hij een halve dag minder onderweg zijn zodat hij wat meer cultuur kon snuiven. DP, Mik en Sip vonden dat de trein ansich een avontuur zou zijn. De treinrit zou zo'n 15 uur duren naar de grens van Thailand. Daar was het de bedoeling dat we zouden overstappen op de volgende trein die ons in Bangkok zou afzetten. Dit plan was alweer gewijzigd en we zijn in een busje naar Phuket egaan! Een beetje strand kon geen kwaad dachten we!

Eenmaal aangekomen in Phuket kwamen we er achter dat het hier bijna de hele dag regent, dus tot nu toe weinig strand, maar het is verder wel een leuk plaatsje met heel vriendelijke mensen en gezellige cafeetjes. We gaan wel weer zien waar we hierna naartoe gaan!

In ieder geval hebben we het nog steeds goed naar ons zin!

Groeten uit Phuket, Thailand !

je oom wggert

maak maar veel plezier mannen
jullie hebben het echt naar de zin
zo te horen
wij vinden de berichten van jullie erg
leuk om te kijken en te lezen
gr maar weer mannen

oom wiggert

op wat voor datum komen jullie weer terug dp
daar ben ik ook wel nieuw na
gr maar weer

Leon

Het is Phuket aap!! Groeten uit Kanchanburi

erik van makma

Hoi mannen, goede verhalen op de site, ik geniet met jullie mee... Zo langzamerhand begint het aftellen alweer voor jullie, maar ik zou zeggen ga zo door tot jullie in het vliegtuig naar huis zitten. Ik heb er spijt van dat ik nog nooit dit soort reizen heb ondernomen, als ik de verhalen lees. Groeten en veel plezier nog!

4e wiel aan de ferrari

jo gasten, al loop ik de hele dag met jullie mee te zeulen, toch val ik jullie ff lekker lastig, haha.
nog 10 dagen en dan gaan we naar huis, dus zo lang moeten jullie het nog volhouden met me!
verder heb ik jullie eigenlijk weinig te melden.

voor de mensen thuis: het is hier fantastisch, vakantieman gezellig he? gillend naar huis!

laters Sip