Dick-Paul, Leon en Mikolaj op reis door Zuid-Oost Azië!

Avontuur in de jungle!

Nu we vol zaten met fast food en de stad wel weer even gezien hadden namen we een niet lange busrit naar Temberling. Dit is een weinig zeggend plaatsje, met als enige interessante faciliteit de stijger waar de bootjes aanmeren, om mensen over water naar de ingang van het natuurreservaat Taman Negara (kortweg: de jungle) te brengen. Na onze tassen uitgeladen te hebben en ze in de boot gelegd te hebben, begonnen we aan een adembenemende 3 uur durende boottocht richting de jungle! Tijdens deze tocht zagen we naast veel mooi groen langs de waterkant ook een klein aantal dieren waaronder deze waterkoeien (of wat het ook zijn) en hier en daar mooie vogels.

Eenmaal aangekomen in Tana Ratha (klein dorpje vlak voor de ingang van het reservaat) zijn we weer aan de ons inmiddels bekende zoek-een-acceptabele-slaapplaats-voor-weinig-geld-tocht begonnen. Na een uurtje zweten in de felle zon vonden we een aardig plekje, wat voor twee mensen aan de kleine kant is. Natuurlijk gingen we daar met z'n drie-en in slapen en dus kon je je kont daar niet keren. Niet van belang verder, want we deden daar niet meer dan slapen.

De nacht was voor Leon en Mikolaj een teleurstelling, want in het hele dorp was de stroom uitgevallen, waardoor de ventilator niet werkte en ze dus niet konden slapen van de warmte. Na een lekker ontbijt zijn we aan onze eerste wandeling begonnen door de jungle. Het was een mooie omgeving, misschien was het pad net iets te onnatuurlijk gemaakt (heel breed, hier en daar gewoon houten/kunsstof trappen en/of looppaden) wat een beetje tegen onze verwachtingen in ging.

Ons doel was de Canopee Walkway. Dit is een hangbrug hoog in de boomtoppen dwars door de jungle heen. Toen we aankwamen bleek deze helaas dicht te zijn, we besloten de toch toch enige waarde te geven en besloten een soort heuvel te beklimmen. Halverwege besloten we echter dat het niet verstandig was om door te gaan, daar ons water bijna op was en het al aan de late kant was (in verband met zonsondergang). Dus licht teleurgesteld gingen we weer terug om op te laden voor de volgende dag.

De electriciteit was weer aanwezig en we konden bijna allemaal slapen. Leon niet en dit was maar goed ook. Omdat het desondanks de ventilator toch een beetje muffig en warm was in de kamer, hadden we het raam open gedaan. Dit was blijkbaar voor een duister personage aanzet voor een poging tot inbraak! Gelukkig was Leon wakker en merkte hij de ongenode gast op. Leon uitte een onverstaanbare maar angstaanjagende kreet! Dit deed de man met kwade bedoelingen een ogenblik verstarren, alvorens de benen te nemen om nooit weer terug te keren. Dit kleine avontuur, plus de ervaring van de vorige nacht maakte ons naast weer een slapeloze nacht (behalve voor Dick-Paul, die slaapt overal doorheen), besluiten weg te gaan uit deze plaats. Dan maar geen jungle!

Na een spannende nacht hebben we de wandeling op de tweede dag toch nog eens met goede moed geprobeerd. Deze keer was de Canopee Walkway wel open! Enthousiast klommen we naar boven en genoten van het mooie uitzicht tussen de boomtoppen van de jungle:

Het is een geweldige ervaring om daar te lopen, maar je moet geen last hebben van hoogtevrees. Want je loopt toch ruim 40 meter boven de grond aan een paar touwtjes over een plankje van misschien 30 cm breed. Mikolaj heeft last van hoogtevrees, maar hij heeft het gelukkig wel heelhuids gehaald! Een mooie persoonlijke overwinning dus.

Hierna gingen we wildwatervaren in de rivier die door de jungle loopt. Het water stroomt daar vrij snel en als er dus een door rotsen gevormde versmalling optreed, wordt het water net een wildwaterbaan! In de verwachting dat we vrij nat zouden worden deden we niet meer dan onze zwembroeken aan en gingen in het bootje zitten. Helaas was het naast een leuke toch door mooie natuur weinig spectaculair. We zijn het natst geworden van de golven van een passerende boot.

Met een toch aardig voldaan gevoel zochten we de lokale bus (de lelijkste bus tot nu toe!) op om terug te gaan (1 keer in de boot was voldoende) naar een overstapplaats voor de bus naar Kuala Lumpur. Hier zullen we nog 2 nachtjes blijven alvorens naar Melakka te gaan.

Daniella

Die gnoe's (waterkoeien) zijn kudde dieren die voornamelijk worden gegeten door krokodillen en leeuwen.. Ze kunnen ook zwemmen, vandaar dat ze graag in het water staan.
Mooie verhalen weer jongens!
keep up the good work
xx uit katwijk

oom wiggert

hallo mannen
zo te zien hebben jullie het aardig naar het zin
op die hoge gebouwen
en in die steden en dorpen en hang bruggen
en oude reis bussen
het is wel wat warmer daar dan hier denk ik
hier regent het
zo te horen eten jullie er lekker van
worden jullie nog lekker gewassen en geknipt door die leuke meiden die daar rond lopen of moeten jullie het zelf doen ha ha ha

gr maar weer van ons allemaal
oom wk en tante mk

Ewa & Marco

Hallo guys,
Eindelijk een berichtje van ons.
Zo te zien hebben jullie het priema naar de zin.
Het is goed te om te weten dat alles goed gaat.
Ook wij hebben het hier in spanje waar het elke dag 36graden is prima naar ons zin.
Wij doen niet zo veel als jullie maar zijn hier ook meer om uit te rusten.
Verjaardag was een succes en alle gasten zijn al weer weg.
Veel plezier verder.

Floris

Hee gasten, ik heb net ff een uurtje alle resiverhalen gelezen (sorry, heb het niet gevolgd zoals beloofd...).

Man, wat een vette trip!!!!!!! Hele coole dingen die jullie hebben gedaan! Ik ben benieuwd naar het vervolg. Keep us posted!

Groeten aan alle locals daar... ;-)

Floris

4e wiel aan de ferrari

klojooooo's

nog heel ff en dan kom ik jullie vervelen! als ik die foto's zie heb ik er weer zin in! over 3 uur stap ik op de trein en als alles goed gaat, geen neerstortende vliegtuigen enzo, ben ik er zaterdag op zondagnacht ergens! ik zie jullie op het vliegveld! ik moet weer me tas inpakken anders ben ik te laat!

Laters Sippo