Dick-Paul, Leon en Mikolaj op reis door Zuid-Oost Azië!

Goodbye Thailand, Hello Malaysia

Sinds zondag zijn we in Maleisie. Vanuit Krabi hebben we een lange tocht in een echt verschrikkelijk krappe bus met een veel te hard snurkende buitenlander naast onseen barre tocht achter de rug. Wat een verschil zeg als je vanuit Thailand, Maleisie binnenrijdt. Maleisie is veel meer gestructureerd en oogt ook veel netter. De eerste indrukken zijn dus erg goed.

Onze eerste verblijfplaats in Maleisie is het eiland Penang. Een groot eiland aan de westkust van Maleisie. Penang staat bekend om zijn rijke koloniale geschiedenis. Penang is ontdekt door de engelsen en zij hebben hier veel van hun cultuur achter gelaten. Wij verblijven de komende dagen in de stad Georgetown. Aangekomen in Georgetown moesten we eerst op zoek naar een geschikt hostel. In de lonely planet hadden we een geschikt hostel gevonden en daar zijn we gelijk naar toegelopen. Wat een luguber hostel was dat zeg, maar voor 3 euro hebben we de gok gewaagd en verblijven we hier onze eerste nacht. Hostel geregeld, de volgende stap is eten!!! Maleisie staat bekend om zijn hawker stalls. Dat zijn een aantal voedstelstalletjes bij elkaar met een paar stoelen en tafels. Het zijn zegmaar allemaal kleine restaurantjes waar je wat kan bestellen en vervolgens brengen ze het naar je tafel. Wat opvalt is dat je bijna geen toeristen hier ziet eten, maar alleenlocals, waarombegrijpen we niet.Het eten is echt perfect, de diversiteitenorm om nog maar niet te spreken over de vruchtensapjes die ze langsbrengen :)

De eerste nacht hebben we overleeft. We hebben gelijk maar besloten om te verhuizen naar een hotel, want het hostel was echt te luguber haha, beetje hippie hostel was het. Na een nieuw hotel gevonden te hebben zijn we begonnen aan een stadswandeling. In de lonely planet stond een goede stadswandeling die ons langs de meest bezienswaardige punten van de stad leidt. Georgetown is echt een leuke stad, zoveel verschillende culturen en bouwstijlen en daarnaast ook nog eens de invloeden van de koloniale tijd. Na de stadswandeling hebben we het openbaar vervoer gepakt naar het grootste chinese tempelcomplex in Maleisie. Hier staat de Kek lok si pagode. Beetje jammer dat de pagode en reusachtige budha in de stijgers stonden voor renovatie :(

's avonds hebben we weer heerlijk gegeten bij de hawker stalls en vervolgens zijn we naar de bioscoop gegaan. De bioscoop was in een enorm winkelcentrum, wat hebben die aziaten toch met die enorme winkelcentra's? We hebben heerlijk Batman: The dark knight gekeken. Toen de bios afgelopen was moesten we nog naar ons hotel lopen. Een wandeling van 15 minuten door donkere afgelegen straten, we hadden niet echt een veilig gevoel op straat. Om de honderd meter lag wel een zwerver te slapen en ook hebben we zwervers uit grote afvalcontainers zien eten, een niet zo'n prettig gezicht.

De volgende dag zijn we naar de botanische tuinen van Penang geweest. Dat is een prachtig complex tussen de bergen waar een grote diversiteit van bomen en planten valt te zien, belangrijker is dat het park bekend staat om de apies die hier los rondlopen. Aangekomen in het park hebben we gelijk een aantal zakjes met noten gekocht. De apen kwamen deze gewoon uit de hand eten. Uiteraard heeft een der brutale apen een heel zakje nootjes gejat van ons. Hierna zijn we nog even naar een lekker strandte BatuFerringhigegaan om wat te ontspannen voor onze volgende trip richting Cameron Higlands.

Van Bangkok tot idyllische stranden

Hallo familie, vrienden en kennissen,

Het is nu alweer een aardig tijdje geleden sinds ons laatste verhaal. Momenteel verblijven we in Krabi, een schiereiland in het zuiden van Thailand. Morgen zullen DP en Leon vertrekken richting Maleisie (Penang) en Mikolaj met een vriendin richting Koh Samui.

De laatste dagen in Bangkok hebben we rustig doorgebracht na een zware avond stappen. Om het budget weer een beetje in de goede richting te krikken hebben we zo min mogelijk uitgegeven. We zijn onder andere met een skytrain (een monorail) afgereisd naar het zakelijke centrum van Bangkok om daar de grootste winkelcentra's te bezichtigen die we ooit hebben gezien. Echt niet normaal hoeveel winkels er zich in een zo'n winkelcentrum bevinden. Het schijnt dat Bangkok vele van dit soort winkelcentra heeft. Verder hebben we een beetje ontspannen door de stad gelopen en hebben we een biosje gepakt. Daarnaast hebben we na al onze avonturen in Dubai, nu Mikolaj ook laten kennismaken met de Sheesha (waterpijp). Hij vondt het geweldig en dit gaan we deze reis nog veel vaker doen. Ook hebben we allemaal gefrituurde sprinkhaan gegeten bij een straatstalletje, heel erg lekker trouwens!!!!!!

Na vier dagen Bangkok is het tijd om te vertrekken. Mikolaj had afgesproken met een vriendin op een schiereiland van Thailand wat een van de mooiste stranden van Thailand heeft. Dit is Railey Beach in Krabi. Om hier te komen hebben we de nachtbus geboekt voor 600 Baht = 12 euro. Gelukkig hadden we een goede bus en deze zat ook niet volledig vol, dus we konden lekker liggen en slapen in de bus. Aangekomen bij Krabi moesten we met een longtailboat een half uur varen naar Railey beach. Tijdens deze boottocht zagen we allemaal krijtrotsen uit het water reiken, echt een prachtig gezicht.

Aangekomen bij Railey beach zijn we naar ons hotel gegaan aan de goedkope kant van het strand. Het strand daar is niet goed, maar het is maar 10 minuten lopen naar het mooie strand. Helaas zijn de weergoden ons niet gunstig gezind en is het momenteel niet lekker om op strand te liggen. Daarom zijn we maar lekker gaan ontspannen aan een reggae bar aan het strand. 'S avonds zijn we op zoek gegaan naar een goedkope eettent en hebben we een van de smerigste gerechten gegeten die we ooit zullen eten, we hebben allemaal maar een paar happen op. Het gerecht smaakte naar pure gember. Het teruggeven van het eten was een beetje een genant moment, maar we hebben kunnen uitleggen dat gember niet zo ons ding is

De tweede dag op Krabi hebben we geprobeerd weer op strand te gaan liggen, maar helaas waren de weergoden ons weer niet gunstig gezind dus na een uur hebben we besloten om een wandeling over het schiereiland te maken. Na 10 minuten lopen begon een echte monsoen. Zo hard hebben we het echt zelden zien regenen. Gelukkig konden we schuilen in een echte Thaise blokhut. Na de monsoen zijn we verder gegaan met onze wandeling. Dit was een prachtige wandeling van drie kwartier door de jungle om zo bij de andere kant van het eiland bij een strand uit te komen. Onbeschrijfelijk hoe mooi de omgeving was tijdens deze wandeling. Op de terugweg van de wandeling hebben we ook nog een kleine grot bezocht.

Vanavond beleven we allemaal onze laatste avond hier. Krabi is echt onbeschrijflijk mooi, alleen hebben we geen geluk gehad met het weer. Met mooi weer is het hier echt een paradijs. Gelukkig komen we tijdens de reis nog vele prachtige stranden tegen, hopelijk hebben we dan wat meer geluk met het weer.

Tot ziens allemaal en voor de laatste maal de groeten uit Thailand.

One day in Bangkok

De vlucht vanuit Dubai naar Bangkok verliep wederom erg soepel, een nog luxer toestel was ons gegund en het uitzicht was ook zeker niet verkeerd. De kust-lijn van India:

Na aankomst was het vrij makkelijk Mikolaj te vinden, hij stond ons netjes op te wachten bij de taxi-stand plaats in de stad van 11 miljoen. We zochten een aardig en betaalbaar hotelletjeuit welke we de komende paar dagen ons thuis konden noemen. Een hotelkamer met zwembad op dak en ontbijt voor maar 450 Bht per nacht (8 euro) vonden we een goede deal om de echte reis mee te beginnen.

Een goede nachtrust en een heerlijk redelijk westers (geroosterde broodjes en gebakken ei etc.) ontbijt gaven ons weer voldoende energie om Bangkok te kunnen verkennen. We namen een tuk-tuk (een overdekte driewieler brommer met bankje achterop) om naar een paar bezienswaardigheden te gaan. We hebben mooie dingen gezien zoals de grote buddha, een van de paleizen van de monarchistische hoofden van dit land, een rondvaart van een uur door een van de kanalen van Bangkok en een paar mooie tempels. Allen gelijk in schoonheid en indrukwekkendheid.

Ook het eten in Thailand is extreem lekker. Zo hebben we nog nooit kip van de gril gegeten. En dat kan allemaal onderweg op straat gekocht worden. Die mensen zetten gewoon een barbeque op een fiets, rijden naar een drukke straat en gaan daar vervolgens sateetjes braden om ze te kunnen verkopen. Geniaal!

Na een goede duik in het zwembad van het hotel besloten we wat van het uitgaansleven te gaan proeven. Dit bleek naast een heel gezellig avontuur ook een duur idee geweest te zijn. Dit resulteerd in een paar heel goedkope dagen die we te gemoed gaan. Dit is echter, als je geen uitstapjes doet en gewoon gaat lopen naar dingen die je wilt zien, heel goed te doen. Hotel = 8, 3 maaltijden op een dag = 3, en wat drinken is 1 euro per dag, dus met 15 euro kom je een heel eind hier :)

We hebben besloten nog 1 dag te blijven en dan te vertrekken naar een plek die we nog moeten bedenken! Een heerlijk idee :)

Desert Safari

De tweede en tevens laatste dag begon eigelijk net als gisteren. We zijn weer een stukje wezen varen naar het oude gedeelte van Dubai. De ondragelijke hitte was ook vandaag weer present, dit zorgde er voor dat we niet de hele wandelroute die we van plan waren hebben afgemaakt. Maar dat nam niet weg dat het alsnog een mooie setting was waar we doorheen liepen. Als je aan een Alladin-film of Assasins Creed denkt, kom je heel goed in de buurt van de sfeer waar we ons in bevonden. Heel typisch arabisch allemaal.

We zijn ook in een Hindoestaanse wijk terecht gekomen, dit was nog sfeervoller dan de rest van Dubai. Hele vrolijke mensen, heel kleurrijke steegjes en een stuk aangenamer dan in de moslim wijken van Dubai.

Na van deze wandeltocht bijgekomen te zijn, zijn we vertrokken naar de Sahara met een 4WD. Een uurtje rijden vanuit het centrum van Dubai en we stonden midden in de woestijn. Hier hebben we, na wat foto's genomen te hebben, ruim een uur over de zandheuvels geraced. Bijzondere ervaring, maar na een uur heb je wel het idee dat je uit een droogtrommel komt. DP z'n maag draaide rondjes bij aankomst op het kamp, waar we de avond zouden doorbrengen.

Hier konden we lekker bijkomen onder genot van een lekkere sheesha (zie vorige item). Ook stond er een bbq voor ons klaar en hebben we ons tegoed gedaan aan wat spaghetti. Uiteraard was hier ook een buikdanseres aanwezig. Leon dacht: 'Laat ik een foto nemen van deze dame.' Maar de dame dacht, als jij een foto van mij maakt, wil ik met je dansen. Dus Leon werd zo de dansvloer op getrokken en hij kreeg een passend rokje aan gedaan. Het bleek dat Leon hele losse heupjes had opeens ;)

Maar nu gaan we ons voorbereiden op de reis naar Bangkok, dus tot het volgende avontuur!

Dubai wat een stad!

Na een iets te korte nachtrust zijn we al sjokkend naar ons ontbijt gegaan. Dit stelde niet heel veel voor, beetje brood, wat spul wat op jam leek en een paar worstjes moesten hiervoor doorgaan. Toch zorgde het voor voldoende energie om de deuren van het ge-airco-de hotel (binnen een graadje of 18) te openen naar de zinderende (echt zinderende) hitte van buiten, maar liefst 40-45 graden Celcius stonden op ons te wachten. Dit was werkelijk een klap van de hamer. We haalden zo snel mogelijk een paar flessen water om onszelf af te kunnen koelen en ons vocht, welke spontaan uit ons droop, weer aan te vullen.

Enigszins bewapend tegen de hitte konden we op pad, een walking-tour door een wijk van Dubai was onze taak. Omdat we vrij vroeg waren, waren niet alle marktjes al geopend, maar dat gaf niet gezien de hitte :) Een paar liter water verder waren we aangekomen bij Dubai Creek. Dit is een rivier die uitmondt in de Perzische Zee. We besloten wat koelte op te zoeken op het water, een klein boottochtje voor slechts 1 dirham (20 euro-ct) was het resultaat!

Deze tocht had ons hongerig gemaakt. Het was intussen al 12 uur geweest en we besloten ergens iets te eten. Stom idee natuurlijk in een land wat goed onder invloed van de islam staat. Men moet hier 5 keer per dag (minimaal) bidden. Dit bij zonsopgang, ergens in de ochtend, bij schemering, zonsondergang en natuurlijk tussen 12 en 1 uur 's middags. We moesten dus op bijna het heetste punt van de dag ruim een half uur wachten tot men uitgebid was en weer kon beginnen met werken. Het was wel een bizar gezicht (foto komt morgen) overal waar je maar keek zaten mannen op de straat hun gebed, richting Mecca uiteraard, te volbrengen.

Na al deze avonturen besloten we om maar even te gaan ontspannen in het zwembad, gelegen op het dak van ons hotel. Heel ontspannen sfeertje en lekker rustig. Lache is dat het zwembad bijna dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht :). Na 2 uur rusten waren we weer helemaal uitgerust om er tegen aan te gaan. Het plan was eerst eten natuurlijk en vervolgens op naar Burj al Arab.

Na eerst in de middag heerlijk chinees te hebben gegeten a la peking, maar dan voor 4 euro pp, hebben we nu gekozen voor de pizza hut, lekker westers. Met een volle buik zijn we met de taxi vertrokken richting Burj al Arab, wat volgens eigen zeggen het meest luxueze hotel van de wereld moet zijn. De taxirit was echt geweldig, het was een lange rit naar de andere kant van de stad, midden door een gebied van prachtige wolkenkrabber. Ook hadden we goed zicht op de bur Dubai, bij verre het nieuwe hoogste gebouw van de wereld. Volgens mij is hij momenteel boven de 650 meter en hij wordt nog hoger. Het is echt niet voor te stellen hoe hoog dit gebouw is.

De taxirit eindigde bij een gratis strand dichtbij de Burj Al Arab. Op dit strand hebben we een paar prachtige foto's geschoten. Ook hebben we hier kennis gemaakt met de perzische golf, wat een heerlijke zee is dat zeg. Net zo warm als het zwembad van het hotel :)

Na foto's genomen te hebben van de Burj Al Arab, begon ons mooiste avontuur. Het is moeilijk om dit goed te vertellen, dit is echt een verhaal waar je eigenlijk zelf bij had moeten zijn. Na de Burj al Arab was ons doel het bezoeken van de Sheesha Courtyard (waterpijp hoftuin). Na even op de kaart gekeken te hebben in de lonely planet, kwamen we tot de conclusie om hier naar toe te lopen. Na 40 minuten gelopen te hebben in de zinderende hitte, zonder water en het einde was nog niet in zicht, leek dit avontuur op een regelrechte ramp af te lopen. We liepen paralel met een snelweg dus een taxi pakken zou bijna een onmogelijk taak worden. Halfdood kregen we toch een taxi te pakken, we vertelden aan de chauffeur dat we naar de Sheesha Courtyard wilden en binnen een paar minuten stonden we in het meest luxueuze hotel waar we ooit zelf in gestaan hebben. Vraag ons niet hoe, maar opeens waren we er gewoon :) Wat een pracht en praal zeg. In dit hotel hebben we heerlijk de waterpijp gerookt en echt heerlijk thee gedronken in een prachtige hoftuin. We voelden ons net een rijke oliesjeik. Heel bizar allemaal dat we binnen 5 minuten van halfdood in een topavond zijn beland.

Na dit bezoek aan de sheesha courtyard hebben we de taxi gepakt naar ons hotel. Onderweg zijn we uitgestapt om foto's te kunnen maken van de jumeirah Mosque. Een van de mooiste moskeen van Dubai en de enige die door westerlingen bezocht mag worden.

Vanavond gaan we lekker op tijd slapen, want morgen gaan we er weer lekker tegenaan. We willen met een Jeep een woestijntocht maken en lekker ontspannen bij het hotel, want over 2 nachten gaan we naar Bangkok!

Tot snel allemaal en gegroet.

Onze vriendinnen beide een dikke zoen.

DPL

De reis naar de zinderende hitte

Hallo familie, vrienden en kennissen.

Wat een fantastische dag hebben wij achter de rug, zoveel indrukken en dat binnen 1 dag. Eerst zullen we beginnen met de vliegreis, want die is ook wel het vermelden waard. Wat hebben wij voortreffelijk gevlogen zeg, als koningen. De vlucht met Fly Emirates was werkelijk ultraal-inclusive, hapjes en drankjes werden continu aangeboden. Daarnaast bestond er de mogelijkheid om zeker 10 verschillende filmste kijken op schermpjes in onze stoelen. Ook konden we gezellig doormiddel van deze schermpjes spelletjes tegen elkaar spelen zoals schaken, dammen enzovoort, dus heeft Leon, DP lekker ingemaakt met Dammen

Laughing

Rond een uur of 12 lokale tijd zijn we in Dubai geland, daar werden we gelijk geconfronteerd met de zinderende hitte. Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt, wat een klap was dat, zeker 35 graden, terwijl het al middernacht is. Op het vliegveld hebben we zeker dik een uur in de rij gestaan bij de paspoortcontrole, wat een drukte zeg op dat vliegveld. Enorm veel gastarbeiders uit Bangladesh waren geland om in Dubai te werken, daardoor hebben we zolang in de rij gestaan.Nadat we de rij hadden doorstaan en eindelijk buiten waren begon de volgende strijd! Zorg dat je een taxi bemachtigd. Er stonden letterlijk rijen dik mensen te wachten op een taxi. Om de paar minuten kwam er een vlaag taxi's voorbij en rende een gedeelte van alle rijen op de taxi's af. Gelukkig kan Leon heel hard rennen en kon hij er vrij snel een bemachtigen voor ons.

Eenmaal aangekomen in het hotel en wat ruzie met het pasje waar de hotelkamerdeur mee open gaat, konden we op zoek naar wat eten (BurgerKing!) en een tukje doen voor het ontbijt op ons stond te wachten (intussen 3:30AM)

Düsseldorf

Even een korte update van de reizigers! We staan hier nu op dusseldorf airport. De reis is zeer voorspoedig verlopen, geen problemen what so ever.

Er zijn hier echt heel veel Nederlanders, waarschijnlijk door de verhoogde vliegtax in NL. Wel gezellig dus. We hebben ook al aardig wat burka's gesignaleerd!

Zodra we in Dubai wat verhaal-waardige dingen hebben voor jullie zullen we dat in een mooie vorm plaatsen :)

Gegroet

DPL

De grote dag

Beste familie, vrienden en collega's

De grote dag is aangebroken, vandaag vliegen DP enLeon richting Dubai. Over een uur zullen wij met de NS treinen naar Arnhem om vervolgens de ICE naar Dusseldorf te nemen. Wij zullen om 15.15 vanaf dusseldorf vliegen naar Dubai.

We hebben er beide enorm veel zin in en we zullen jullie zo snel mogelijk op de hoogte houden van onze verdere avonturen.